Czym jest Obraz… Czym jest Dźwięk…
Doświadczamy tego zmysłami, jednakże w podejściu informatycznym to forma, medium, które można przetwarzać, zapisywać, prezentować.
Zajęcia z Inżynierii Dźwięku i Obrazu to zajęcia o tym jak zapisać te media, aby były reprezentatywne do ich rzeczywistych, realnych źródeł. To zajęcia jak ze słowa i mediów stworzyć atrakcyjny i wydajny kontent multimedialny. To zajęcia jak przedstawić swoje myśli w wyrazisty i zrozumiały sposób. To zajęcia jak rozwijać się w materii informatycznego uniwersum i otrzymać w wyniku kompilację w postaci audiowizualnego systemu internetowego. To zajęcia, które pozwolą Wam ukazać swą artystyczną duszę i przedstawić się innym.
Tworzenie nowoczesnego kontentu i utrzymanie wysokiej jego jakości wymaga poznania technik informatycznych zarządzania treścią na wielu poziomach. Poziomem końcowym, choć najbardziej widocznym, bo stanowi pierwszy plan z którym spotyka się osoba przeglądająca w Internecie zasoby, jest niewątpliwie strona WWW. W zależności od tego do jakich celów została stworzona różni się poziomem skomplikowania od prostej wizytówki zawierającej niezbędne dane do wielopoziomowej witryny z regulowanym doń dostępem będącej dalej jedynie fasadą “budynku” w którym dokonują się o wiele bardziej skomplikowane operacje przetwarzania danych. Poziomy bardziej pierwotne, to te, które tak naprawdę służą albo w pre-procesingu przygotowaniu treści do jej zaprezentowania albo też działają niejako w ukryciu, w tle strony jako efekt np. responsywności strony.
Programem zajęć jest zapoznanie się z całością tematyki ze szczególnym skupieniem się na procesie twórczym służącym do przygotowania przez każdego własnego portalu informacyjnego. Co za tym idzie, prócz wiedzy technicznej służącej tworzeniu strony WWW czy obsłudze systemów zarządzania treścią (CMS) student przechodzi szkolenie z zakresu przygotowania materiału, który po wstępnej obróbce (pre-processing) może ukazać się w ramach witryny. Zajęcia z Inżynierii Dźwięku i Obrazu składają się z 16 tematów i 60 godzin omawiających wyżej przedstawione zagadnienia w stopniu podstawowym z punktu widzenia informatycznego, lecz zaawansowanym z punktu widzenia przyszłych dziennikarzy. Poniżej została przedstawiona klasyfikacja tematyki z podziałem na bloki tematyczne w rozbiciu na dwa semestry.
- Witryna internetowa – czym jest i do czego służy.
- Treści multimedialne – czym są i z czego się składają (kontent)
- Języki kodowania: HTML, PHP, JAVASCRIPT i inne.
- Systemy Zarządzania Treścią (CMS) – WordPress, Joomla, Drupal itp.
- Konfiguracja systemu WordPress.
- Filozofia tworzenia witryn w oparciu o szablony (WordPress)
- Wtyczki rozszerzeń
- Zabezpieczenia i certyfikaty w systemach Internetowych
- Dodatek: Polecane rozszerzenia.
- Dźwięk – rejestracja, klasyfikacja, odtwarzanie
- Dźwięk – przetwarzanie zarejestrowanego dźwięku (edytory)
- Dźwięk – kodowanie, składowanie i użycie materiału jako kontentu
- Obraz – rejestracja, klasyfikacja, odtwarzanie (wtyczki)
- Obraz – przetwarzanie obrazu statycznego (edytory)
zagadnienia kodowania, formatów, filtrów, rozdzielczości - Film – rejestracja, klasyfikacja, odtwarzanie (wtyczki)
- Film – przetwarzanie filmu (edytory)
- Multimedia – dedykowane serwery streamingowe, a witryny WWW.
Udział studentów w zajęciach on-line wymaga użycia kamery z mikrofonem i odbywa się w środowisku MS Teams. W trakcie zajęć kamera winna być włączona, mikrofon wyciszony (włączany jedynie na czas konwersacji).