Każdy program, przynajmniej teoretycznie podchodząc do problemu, możemy napisać w dowolnym edytorze tekstu, a następnie za pomocą odpowiedniego narzędzia zinterpretować (języki interpretacyjne) lub skompilować (języki kompilacyjne). Tak utworzony program będzie działał poprawnie jeśli nie popełnimy żadnego błędu w jego zapisie, a przygotowana przez nas sekwencja doprowadzi do wykonania należycie naszego zamysłu (i zgodnie z naszym zamysłem). Kluczem do sukcesu w powyższym stwierdzeniu jest: “jeśli nie popełnimy żadnego błędu w jego zapisie”. Konkludując chodzi o to, że semantyka i syntaktyka musi być w pełni przestrzegana przez nas. To, gdzie możemy nadal jeszcze popełnić błąd, to w naszym rozumowaniu co do tego jak zamierzaliśmy rozwiązać postawiony przed nami problem i jaki stworzyliśmy ku temu algorytm1Więcej o algorytmach jest w moim kursie Podstawy Programowania.
#Python: Pierwsza krew.
Już na wstępie wybraliśmy język Python jako ten pierwszy kontakt, argumentując jego prostotą zapisu. Sprawdźmy zatem jak to wygląda w praktyce.
Należy uruchomić środowisko PyCharm. Po chwili widzimy jego ekran ja na poniższym przykładzie:
Aby móc coś więcej uczynić musimy rozpocząć nasz pierwszy projekt. Wykonujemy to następująco:
- klikamy na znajdujący się w lewym górnym rogu panelu;
- wybieramy opcję: New project – i w oknie podajemy lokalizację katalogu zawierającego nasze wszystkie przyszłe elementy tego projektu oraz ustalamy jego nazwę;
- wracamy do menu wyboru i wybieramy opcję: New Scratch File lub kombinację klawiszy: ctrl+alt+shift+insert;
- z okienka wybieramy schemat: Python.
Otwiera nam się nasz edytor plikowy dla pierwszego programu w projekcie. Wielu jest i było autorów piszących książki o programowaniu. Jednym z pierwszych z nich był dr Jan Bielecki, zatem w hołdzie dla jego wkładu w polską informatykę w naszym pierwszym programie użyjemy ulubionej przez niego sentencji.
Przywitajmy się ze światem naszym pierwszym wpisem: “Witaj świecie”.
print("Witaj Świecie...")
Wprowadzamy go w oknie edycji pliku .py 2 Rozszerzenie .py to domyślne rozszerzenie plików z umieszczonym w nich programem w języku Python. W środowisku wygląda to mniej więcej tak jak poniżej. Aby uruchomić nasz jedno-liniowy program wystarczy kliknąć na klawisz RUN umieszczony w górnym pasku środowiska, lub Shift-F10. Wynik działania programu ukaże się w oknie terminala w dolnej części okna środowiska.
Informacje dodatkowe, ukazujące się w tym oknie to informacja o nazwie i lokalizacji uruchamianego pliku .py, oraz co bardzo istotne – rezultat zakończenia działania naszego programu. Tutaj widzimy adnotację, iż “Process finished with exit code 0”, co znaczy, że nasz program zakończył się kodem wyjścia3Kody wyjścia to istotne informacje przekazywane zwrotnie o tym jaki impakt ma nasz program na środowisko systemu operacyjnego w którym go uruchomiliśmy.. W tym przypadku kod 0 znaczy, że program wykonał się poprawnie i nie zgłoszono żadnego błędu. Sam fakt, że program zakończył się poprawnie, nie znaczy jednak, czy program wykonał to co zamierzaliśmy. Znaczy jedynie to, że syntaktyka i semantyka programu była zachowana i nie spowodowała konfliktu. Program “coś” zrobił, teraz nasza obserwacja co do logiki jego działania da nam odpowiedź, czy zrealizowaliśmy postawiony przed nami problem (powitać świat), czy też nie….
Zadanie do wykonania: Powtórz wyżej przedstawione zagadnienie i uruchom swój pierwszy program na swoim komputerze. Zaobserwuj, czy udało Ci się uzyskać identyczne wyniki.